PROJEKT NOWEGO PRAWA ZAMÓWIEŃ PUBLICZNYCH W SEJMIE
W dniu 12 lipca br. do Sejmu RP wpłynął rządowy projekt ustawy Prawo zamówień publicznych (druk sejmowy nr 3624) oraz rządowy projekt ustawy - Przepisy wprowadzające ustawę – Prawo zamówień publicznych (druk sejmowy nr 3625).
Projekty ww. ustaw wraz z uzasadnieniami dostępne są na stronie sejmowej, odpowiednio pod adresami:
W uzasadnieniu do projektu ustawy Prawo zamówień publicznych czytamy, że ma ona na celu „kompleksowe uregulowanie materii zamówień publicznych stanowiących umowy o charakterze odpłatnym zawierane pomiędzy zamawiającymi a wykonawcami, których przedmiotem jest nabycie przez zamawiającego robót budowlanych, dostaw lub usług od wybranego wykonawcy.”
2) nałożenie obowiązku na centralne organy administracji rządowej określenia strategii zarządzania dla poszczególnych
kategorii zakupowych (drzewo kategorii zakupowych) oraz wskazanie zamówień
stanowiących realizację polityki państwa; obowiązek ten będzie stanowił ramy dla rocznych planów postępowań,
obecnie funkcjonujących w ramach ustawy Pzp;
3) wprowadzenie obowiązku aktualizacji rocznych planów postępowań;
4) koncentrację ogłoszeń o zamówieniach w oficjalnym publikatorze, tj. Biuletynie Zamówień Publicznych
(poniżej progów UE) oraz Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej (powyżej progów UE);
5) zwiększenie znaczenia dialogu z wykonawcą przez podkreślenie roli przygotowania postępowania;
3. Uproszczenie zasad podmiotowej kwalifikacji wykonawców przez:
1) uproszczenie warunków udziału w postępowaniu;
2) ograniczenie i doprecyzowanie przesłanek wykluczenia.
2) uproszczenie i uelastycznienie procedury dla zamówień poniżej progów unijnych.
2) wprowadzenie katalogu klauzul abuzywnych;
3) określenie obowiązkowych postanowień umownych;
6. Wprowadzenie obowiązku ewaluacji realizacji umowy.
2) wydłużenie terminu na wniesienie skargi na orzeczenie KIO.
2) przeprowadzanie kontroli na podstawie analizy ryzyka naruszenia prawa;
3) obowiązek publikacji wytycznych dotyczących prowadzenia kontroli przez organy kontroli.
- http://www.sejm.gov.pl/sejm8.nsf/agent.xsp?symbol=RPL&Id=RM-10-122-19
- http://www.sejm.gov.pl/sejm8.nsf/agent.xsp?symbol=RPL&Id=RM-10-123-19
W uzasadnieniu do ww. projektu wskazano również, że przewiduje on „następujące regulacje o kluczowym znaczeniu wychodzące naprzeciw oczekiwaniom podmiotów publicznych jak i wykonawców:
1. Wprowadzenie podstawy prawnej do stworzenia polityki zakupowej państwa, która będzie narzędziem do realizacji polityki gospodarczej państwa. 2. Zwiększenie roli planowania w zamówieniach publicznych przez:
1) wprowadzenie obowiązku dokonania analizy przed wszczęciem postępowania o udzielenie zamówienia;2) nałożenie obowiązku na centralne organy administracji rządowej określenia strategii zarządzania dla poszczególnych
kategorii zakupowych (drzewo kategorii zakupowych) oraz wskazanie zamówień
stanowiących realizację polityki państwa; obowiązek ten będzie stanowił ramy dla rocznych planów postępowań,
obecnie funkcjonujących w ramach ustawy Pzp;
3) wprowadzenie obowiązku aktualizacji rocznych planów postępowań;
4) koncentrację ogłoszeń o zamówieniach w oficjalnym publikatorze, tj. Biuletynie Zamówień Publicznych
(poniżej progów UE) oraz Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej (powyżej progów UE);
5) zwiększenie znaczenia dialogu z wykonawcą przez podkreślenie roli przygotowania postępowania;
6) wprowadzenie do ustawy zasady efektywności.
1) uproszczenie warunków udziału w postępowaniu;
2) ograniczenie i doprecyzowanie przesłanek wykluczenia.
4. Uproszczenie proceduralne w postępowaniach powyżej i poniżej progów unijnych przez:
1) odrębne tryby udzielania zamówień powyżej progów unijnych;2) uproszczenie i uelastycznienie procedury dla zamówień poniżej progów unijnych.
5. Zrównoważenie stron w umowach w sprawie zamówienia publicznego przez:
1) określenie zasad kształtowania umów;2) wprowadzenie katalogu klauzul abuzywnych;
3) określenie obowiązkowych postanowień umownych;
4) wprowadzenie nowych zasad waloryzacji wynagrodzenia.
7. Zniesienie odpowiedzialności solidarnej wykonawców w trybie partnerstwa innowacyjnego.
8. Wprowadzenie obowiązku stosowania zaliczek lub częściowych płatności w umowach powyżej 12 miesięcy.
9. Usprawnienie postępowania skargowego na orzeczenia KIO przez:
1) obniżenie opłaty od skargi na orzeczenie KIO;2) wydłużenie terminu na wniesienie skargi na orzeczenie KIO.
10. Usprawnienie systemu kontroli przez:
1) wspólne przepisy ogólne dotyczące kontroli zamówień publicznych;2) przeprowadzanie kontroli na podstawie analizy ryzyka naruszenia prawa;
3) obowiązek publikacji wytycznych dotyczących prowadzenia kontroli przez organy kontroli.
11. Wzmocnienie roli Prezesa Urzędu Zamówień Publicznych w przygotowywaniu i propagowaniu dobrych praktyk
i wzorców dokumentów, które będą stanowiły wsparcie dla zamawiających.
i wzorców dokumentów, które będą stanowiły wsparcie dla zamawiających.
12. Wprowadzenie nowego rozwiązania mającego na celu pozasądowe rozwiązywanie sporów.”
Z innych, nie wskazanych powyżej zmian, warto wskazać m. in., że skargi na orzeczenia KIO będą wnoszone i rozpatrywane wyłącznie przez Sąd Okręgowy w Warszawie, zwany w projekcie „sądem zamówień publicznych”. Na gruncie aktualnie obowiązującej ustawy z dnia 29 stycznia 2004 r. Prawo zamówień publicznych („ustawa Pzp”) skargi wnosi się i są rozpatrywane przez sąd okręgowy właściwy dla siedziby albo miejsca zamieszkania zamawiającego. Zmiana ma zapewne na celu zapewnienie wyspecjalizowanej obsługi sądowej w zakresie zamówień publicznych, poprzez koncentrację rozpoznawania skarg w jednym sądzie.
Ustawa jest znacznie obszerniejsza (projekt przewiduje ponad 620 artykułów, obecnie obowiązująca ustawa Pzp liczy nieco ponad 200 artykułów). Zmieniona została również w całości systematyka ustawy, która według uzasadnienia do projektu „uporządkowuje przepisy oraz zwiększa jej przejrzystość. Czytelność poprawi jasny układ ustawy i podział na przepisy materialne oraz proceduralne, a także podział działów na, mniejsze niż do tej pory, rozdziały z wydzielonymi oddziałami.”
Według projektu ustawy - Przepisy wprowadzające ustawę – Prawo zamówień publicznych nowe Pzp ma wejść w życie z dniem 1 stycznia 2021 r. Projekty obu ustaw, zostały skierowane do pierwszego czytania w Sejmie w dniu 12 lipca br.
O przebiegu procesu legislacyjnego będziemy Państwa informować w kolejnych newsletterach.